Lakk szennyeződés - Mi az a szállórozsda?

Mindennapi életünkben számos forrása van a lakk szennyeződésének, és elkerülni szinte lehetetlen. Az egyetlen módja a rendszeres dekontamináció és a karosszéria utólagos kezelése viasszal vagy konzerválóval. A lakk például a következőkkel szennyeződhet:

  • fémrészecskékkel (szálló rozsda)
  • organikusan - fának a gyantájával
  • aszfalttal (fekete pontok)

Szállórozsda

A szálló rozsda, más néven levegőben lévő rozsda, számos forrásból származhat. Apró fémrészecskékről van szó, amelyek általában fém és fém súrlódásakor keletkeznek. A levegőben lévő rozsdát a járművek is önmaguk hozzák létre - a fékezéssel, a fékpor is tartalmaz fémrészecskéket. Ezek a levegő áramlásával felkavarodnak és a kerekeken és a karosszérián ülepednek le. Ezenkívül a vonatok is gyakori forrásai a szálló rozsdának - legyen szó akár egy vasúti átkelő közelében történő áthaladásról, vagy egy autószállító vonaton való szállításról. Nem utolsósorban különböző gyárak és hasonlók is forrásai lehetnek.

Miért nem kívánatos a szállórozsda?

Az apró fémrészecskék hozzátapadnak a lakhoz és idővel elkezdenek oxidálódni. Rosszabb esetben ez idővel helyi korrózióhoz is vezethet (természetesen, ha nem műanyag alkatrészről van szó). Ezenkívül a figyelmen kívül hagyott szálló rozsda nem kívánt hatásokat is okozhat a polírozás vagy a viaszozás során. Általában éles részecskékről van szó (gyakran mikroszkopikus méretekben), amelyek a pasztázás vagy a viaszozás során abrazívként hatnak, és hozzájárulnak a körkörös karcolások (úgynevezett swirls) kialakulásához.
Végül, de nem utolsósorban a dekontamináció elhanyagolása csökkenti a karosszéria fényét, és a világosabb színárnyalatokon gyakran közvetlenül látható narancssárga pöttyök formájában.

A karosszéria dekontaminációja nem szükséges minden mosás előtt. Évente néhányszor elegendő.

A szálló rozsda eltávolítása

Két módja van a levegőben lévő rozsda eltávolításának:

  • Kémiai dekontamináció Autoglym Magma szerrel - egy olyan készítménnyel, amely fémrészecskékkel érintkezve lila színűvé válik. Így nagyon könnyen megállapítható, mikor hat. A Magma pH-semleges, tehát kíméli a lakot és nem zavarja meg a viasz vagy konzerválószer rétegét. Fel lehet vinni a keréktárcsákra és ablakokra is. Szükség esetén a jobban szennyezett helyeken a készítmény hatása alatt mechanikusan is lehet zavarni, például egy kefével. A hatás után elég leöblíteni tiszta vízzel, majd samponnal lemosni.
    magma-posobenie.jpg
  • Mechanikus dekontamináció "agyaggal" a Autoglym Clay Detailing Complete Kit vagy Liquid Elements Clay Bar 100g segítségével - az agyag a lak felületén mozogva összegyűjti az összes szennyeződést. Az agyag használata után alaposan le kell öblíteni a járművet, és ajánlott a lak viasszal vagy konzerválószerrel történő kezelése. A mechanikus dekontamináció időigényesebb és igényli a felhasználó nagyobb figyelmét, de az eredménye hosszabb távon tartósabb.

Megjegyzés: A Magma tárcsák fertőtlenítésére is használható, de nem éppen keréktisztító. Ha érdekli maguknak a kerekeknek a fertőtlenítése, akkor erre a célra egy 2 az 1-ben Autoglym Wheel Cleaning Mousse lemeztisztítót kínálunk, amely a Magmához hasonlóan vörös színűvé válik, ha fémszemcséknek van kitéve. Ugyanakkor rendszeres lemeztisztító is.

Az agyaggal történő tisztítás után a lak fényes és síma lesz, és a következő mosás során a víz könnyebben fog lefolyni a felületről. Az agyaggal történő tisztítás további előnye, hogy jobban hozzáférhetővé teszi a lakot a későbbi viaszozáshoz vagy polírozáshoz.

Aszfalttal és bitumennel való szennyeződés
Mondjuk, hogy a fa gyanta elkerülhető a megfelelő parkolóhelyek kiválasztásával. Az aszfaltrészecskéket nehezebb elkerülni, ha az autót ténylegesen használják. Akár forró aszfaltról, akár frissen javított kátyúkról, akár az úton lévő kátyúkról van szó, az aszfalt akarva-akaratlanul is rákerül a karosszériára. Ez különösen a világos színű fényezésen érezhető. 

Az agyagozás (mechanikus szennyeződésmentesítés) is elbánik a gyantával, de rosszabb esetekben és aszfaltrészecskék esetén az Autoglym Intensive Tar Remover. Az aszfalton kívül az olajfoltokkal és hasonlókkal is megbirkózik.

Új autók szennyeződései

Gyakran találkozunk azzal a véleménnyel, hogy egy új autónak még soha nem kellett ilyen szennyeződést felvennie. Ennek azonban éppen az ellenkezője igaz. Mire egy autó a gyártás után megérkezik a tulajdonosához, addigra legalábbis a gyárból a bemutatóterembe való szállításra vár. Ez vagy teherautón, vagy legrosszabb esetben vonaton történik. Ha egy raktári autót választasz, könnyen lehet, hogy az már fél éve a gyár parkolójában áll, és mintha direkt a vasúti sínek mellett lenne :-) . Tehát 100%-ig biztos lehetsz benne, hogy ha közvetlenül a szalonban lefújnád Magmával az autót, akkor biztosan pirosra váltana :-) Más szóval - a légrozsda már biztosan ott lesz a vadonatúj autón. Persze nem olyan mértékben, mint mondjuk egy 5 éves, nem karbantartott autón, de ott lesz.

Következtetés

Mint már említettük, a rozsda (és az apró aszfaltrészecskék) elkerülhetetlenek a jármű használata során. Ha elhanyagolják a fertőtlenítést, kellemetlenebb következmények (helyi korrózió) léphetnek fel, ezért javasoljuk a rendszeres fertőtlenítést. Ezt semmiképpen sem szükséges minden mosáskor elvégezni. Legalább azonban minden egyes viaszolás előtt. Ez biztosítja a viasz jobb tapadását és ezáltal a jobb funkcionalitást is.